vrijdag 4 december 2009

Lake Titicaca

Uiteindelijk bleven we nog een dag langer dan gepland in Arequipa. De ochtend na de trekking in de Colca Canyon vertrokken we met de bus. Maar na een aantal uur rijden kwamen we in een demonstratie terecht. De weg was afgezet en overal liepen mensen en politie. Er werden stenen op straat gezet en de bus voor ons werd vastgezet. Onze bus ging snel achteruit rijden, opgejaagd door een van de demonstranten. Om ons heen zagen we mensen met stenen gooien, bussen werden ondergeverfd en er was heel veel politie, maar die rende juist weg, en die sprongen met zijn allen op pick-ups om weg te vluchten. We hoorden dat de demonstranten wel met duizenden waren, politie was blijkbaar nog met wat te weinig, later zagen we nog vele politie die kant op gaan. Een stukje verderop buiten het ' spannende gebied' hebben we met de bus een paar uur gewacht. Maar bleek geen verandering in te zitten. Zo kwamen we aan het eind van de dag na een hele dag in de bus weer in Arequipa aan.Bus aan het achteruit rijden met terugrennende politie eromheen.

Volgende dag met een binnenlandse vlucht richting Puno gegaan. Vanuit daar zijn we 2 dagen op het Titicaca-meer geweest. Dit is het hoogst bevaarbare meer ter wereld (op ca. 4000 meter) en het grootste meer van Zuid-Amerika.

We hebben eerst de drijvende rieten eilanden bezocht (Los Uros). Er groeit heel wat riet op het meer, en er zijn een aantal eilanden waar echt alles van riet is. Mensen wonen in rieten huizen, rieten boten, rieten banken etc.

Na een paar uur verder varen kwamen we bij het volgende eiland (Amantani). Daar hebben we overnacht bij een gezin die op het eiland woont. Leuk om te zien hoe ze wonen en leven! We kregen een schattig kamertje met supermooi uitzicht op het meer. De mevrouw maakte eten voor ons klaar op een houtvuurtje: verschillende soorten aardappelen uit haar tuintje en thee maakte ze met een bloemetje uit de tuin. Als stoel zaten we op een bed, op een steen of op een blok hout. Er was een waterkraantje achter het huis en 's avonds ging er een kaarsje aan.

Het huisje van ons gastgezinnetje.

Mevrouw Basilia aan het koken.

's Avonds een wandeling naar een hoogpunt op het eiland. Brrrr, heel koud werd het daar toen de zon onderging.

Bij iedereen kwam de muts te voorschijn, we dronken thee en een soort van versgemaakte oliebol.

' s Avond een culturele dansavond waar ook de andere touristen met hun gastgezinnetjes naar toe kwamen.

Vrouwtje Basilia. Op de eilanden wordt door alle vrouwen traditionele kleding gedragen.

Onze groep met de gastvrouwtjes.

De volgende dag bezochten we nog een ander eiland (Isla Taquile).