vrijdag 4 december 2009

Cuzco, Inca-trail en Machu Picchu

Vanaf Puno gingen we met de IncaExpres-bus naar Cuzco. De Inca Expres stopte op verschillende plekken, waaronder het hoogste punt van de route en een heilig Inca bouwwerk.

Hoogste punt (La Raya) van route Puno --> Cuzco

Heilig Inca bouwwerk (Sicuani)

De volgende dag deden we een dagtocht in de Sacred Valley.

Stenen voor huizen voornamelijk gemaakt van modder, stro en haar.

Terassen uit de Inca tijd met uitgebreide irrigratie systemen, waarop landbouw plaatsvond.

Een heilige muur uit de Inca tijd van grote massieve rotsen gemaakt.

Plaza de Armas in Cuzco

Na 2 dagen in en rondom Cuzco geacclimatiseerd te hebben begonnen we op 27 november aan de Inca trail (4 daagse trekking naar Machu Picchu, meest bekende trekking in Zuid-Amerika, route aangelegd door de Inca's, tussen bergen en over een aantal erg hoge bergpassen, langs sneeuwtoppen, door woud' langs rivieren en langs Inca-ruines).

Groep waarmee we de Inca trail liepen (naast ons: 2 Duisters, 1 Franse, 4 Spanjaarden, en verder gidsen, koks en dragers).

Onderweg uitleg van gids Bryan

Bezichtigen van oude Inca ruïnes tijdens de Inca trail.

De Inca trail tussen ongeveer 3000 en 4000 meter geeft mooie uitzichten van bergen en wolken

Het kamp en onze tent waar we de eerste nacht sliepen, die al waren klaargezet door de dragers voordat we aankwamen. En de koks maakten in tentjes uitgebreide 3-gangen maaltijden voor ons klaar.

In Cuzco hadden we beide al last van ons maag-darmstelsel. De eerste dag van de Inca trail ging nog wel, maar eten en drinken ging erg lastig. De avond van de eerste wandeldag lukte het eten helemaal niet meer door erge misselijkheid. De volgende dag toch begonnen met de tweede dag na een beetje te kunnen drinken. Maar na een een stuk lopen begon het overgeven, daarna wel doorgelopen, maar drinken en drinken binnenhouden ging niet meer. Daardoor moesten we op de 2e dag na een aantal uur lopen weer terug lopen naar het begin punt van de Inca trail. Terug gaan was op dat moment makkelijker dan de trekking verder aflopen. Omdat zonder vocht en energie de klim naar 4200 meter genoemd Warmiwanusqa (Dead Woman) pass op de 2e dag niet verstandig zijn en daarnaast zou de 3e dag ook nog een uur of 9 lopen zijn.

Helaas de weg terug, wat nog een behoorlijke opgave voor zieke Marit was.

Deze weg terug betekende gelukkig niet dat we Machu Picchu niet zouden zien. Na een dag teruglopen gingen we met een busje (12 persoonsbusje, maar er werden meer dan 20 mensen mee vervoerd, onderweg klommen personen op het dak die er niet meer in konden) naar Ollantaytambo (vlakbij start Inca trail). In Ollantaytambo is Marit weer wat op krachten gekomen. Marit had meer dan 20 uur geslapen, ORS en antibiotica gekregen van een dokter. Helaas nog wel misselijk en ziek de volgende dag de trein in naar Aguas Calientes wat vlakbij Machu Picchu ligt.
De volgende ochtend, gelukkig wat beter, zijn we heel vroeg 5:30 naar het busstation gegaan om naar Machu Picchu te gaan. Daar ontmoetten we ook weer onze wandelgroep, die op die ochtend wandelend bij Machu Picchu aankwamen.
We waren een van de eerste 400 mensen en kregen daarom ook een kaartje voor Wayna Picchu een berg met mooi uitzicht op Machu Picchu.

Als een van de eerste voor de drukte op de foto bij Machu Picchu, Wayna Picchu is de bergtop rechts.

Joep beklom de vele treden van de Wayna Picchu

Bij Machu Picchu lopen behoorlijk wat lama's rond, wij zijn niet gespuugd.

Marit bij de Main gate

Op weg naar de Inca bridge

De Inca bridge

Vanaf Aguas Calientes met de trein terug naar Ollantaytambo en verder terug met de bus naar Cuzco.

Gelukkig hebben we nog erg kunnen genieten van de dag bij Machu Picchu en ging het al weer een stuk beter met Marit.